h-EERLIJK ZOERSEL

de brug tussen burger en politiek

Inspraak, Verkeer en mobiliteit

h-EERLIJK ZOERSEL vraagt globale mobiliteitsvisie rond schoolomgeving

Volgende week komt er een knip aan de kruising van de Kerkhofweg en de Halle-Velden. Deze ingreep gaat het doorgaand verkeer door de Kerkhofweg een halt toe roepen en de verkeerssituatie op die plaats voor zwakke weggebruikers verbeteren.
h-EERLIJK ZOERSEL vreest anderzijds dat het gemotoriseerd verkeer zich gaat verplaatsen naar straatjes die zo mogelijk nog slechter zijn uitgerust en vraagt het bestuur daarom om met een globaal circulatieplan te komen voor de schoolomgeving.

Op het moment dat de plannen van de school werden voorgesteld in mei 2016 had de knip van de Kerkhofweg al mee voorzien moeten zijn. Maar een visie op de verkeersafwikkeling rond de school was er op dat moment niet.

In 2017 besliste het toenmalige bestuur om van een stuk van de Halle-Velden een eenrichtingsstraat te maken en de verkeersstroom van de Meester Berghmansstraat en de Halle-Velden via de Kerkhofweg af te leiden. Hierdoor kwam er, zoals door buurtbewoners voorspeld, nog méér verkeer door de Kerkhofweg die hiervoor niet degelijk is ingericht en al zeker niet ter hoogte van de garageboxen waar nu de knip komt.

Met de knip wordt eindelijk gedaan wat buurtbewoners en ouders nu al jaar en dag vragen: dit stuk van Halle-Velden en de Kerkhofweg veiliger maken voor zwakke weggebruikers.

Maar, en dit is wel een serieuze ‘maar’, wie denkt dat met deze knip het probleem is opgelost, is naiëf.

Het gaat immers niet op om slechts op één punt een oplossing te voorzien, zonder het bredere plaatje van de schoolomgeving te overzien. Want anders verplaatst het probleem zich gewoon.

Een concreet voorbeeld: wat gaan automobilisten doen die het (ondertussen) gewend zijn om via de Halle-Velden, over de Kerkhofweg en de Vogelzang weg te rijden van de school als ze zien dat ze ineens niet meer door kunnen/mogen?

Ze hebben dan twee mogelijkheden: een andere weg zoeken richting de Vogelzang, bv. via de Zonstraat, maar dit is een weg die zo mogelijk nog smaller is en bij uitkomst op de Vogelzang een bijzonder slechte zichtbaarheid heeft op het verkeer in de Vogelzang.

Tweede mogelijkheid: de auto’s keren terug via de Meester Berghmansstraat en de Halmolenweg richting Halle-Dorp. Alleen zijn dat in de spits (bij de start en het einde van de school) wel heel veel auto’s extra die hun weg via de Halmolenweg moeten gaan zoeken. En dat op een moment dat het ook het drukst is in Halle-Dorp. Een vlotte verkeersafwikkeling moet daar dus voorzien worden, anders gaan de chauffeurs alsnog via de Zonstraat en andere ongeschikte wegen proberen weg te rijden.

h-EERLIJK ZOERSEL vraagt dus zeer uitdrukkelijk dat het bredere plaatje ook wordt uitgewerkt: een volledig circulatieplan met de nodige ingrepen in de ruimere schoolomgeving.

We vragen hierbij om te leren uit het verleden en de buurt, de school, de vuilnisophalers, enz. te betrekken bij de uitwerking ervan alvorens ermee naar de gemeenteraad te komen.

Zo’n gedragen plan zullen we mee goedkeuren, maar deze beslissing voor een knip van de Kerkhofweg alleen kunnen we onmogelijk mee goedkeuren omdat het zonder flankerende maatregelen en een duidelijke visie op de gehele mobiliteit rond de school het probleem alleen maar gaat verplaatsen.

We hebben ons daarom onthouden toen dit punt op de gemeenteraad van augustus werd besproken.

  1. Gaston Dyckmans

    Dag Jos en Tom
    Ik zie zelf geen andere oplossing dan de knip uit voeren
    heb zelf mee gemaakt al fietsend bijna een ongeval hoek Halle velden
    Kerkhofweg
    Hoe zien jullie doorlopend fietspad in Halle dorp ?
    Waarom er niet ineens een fiets straat van maken ?
    autobus die in de toekomst op de rijbaan halt houd levens gevaarlijk , want de auto ’s gaan gewoon in de draai ter hoogte van AXA bank voorbijsteken
    Met vriendelijke Groeten
    Gaston Dyckmans
    0468 215 183

    • h-EERLIJK ZOERSEL

      Dag Gaston
      h-EERLIJK ZOERSEL is op zich niet tegen een knip aan de Kerkhofweg/Halle-Velden, alleen moet die wel passen in een globaal mobiliteitsplan voor de schoolomgeving. De plannen voor de school zelf werden 4 jaar geleden voorgesteld en nog steeds is er geen visie op een veilige verkeersafwikkeling rondom de school. Onze vrees is dat het probleem zich zal verplaatsen naar zo mogelijk nog slechter uitgeruste straten, zoals de Zonstraat, of dat er een verkeersinfarct zal ontstaan aan de kruising van de Halmolenweg en Halle-Dorp in de spits. Er is dus dringend nood aan een globale visie.
      Wat Halle-Dorp betreft: daar is technisch gezien een doorlopend fietspad mogelijk wanneer een aantal parkeerplaatsen elders gecompenseerd worden. Een fietsstraat is niet veilig op een weg die dagelijks meer dan 8000 verkeersbewegingen genereert en dit zal in de toekomst alleen nog maar toenemen.
      We volgen je volledig wat betreft je opmerking over de bushalte op de rijbaan aan de AXA-bank. Dit punt hebben we ook gemaakt op de gemeenteraad van juni 2019.
      Alvast dank voor je reactie en je interesse.

Geef een reactie op Reactie annuleren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Thema door Anders Norén