Eenrichtingsverkeer in de Karel Uytroevenlaan en de Victorielaan

De tijdelijke proefopstelling met eenrichtingsverkeer in de Karel Uytroevenlaan en de Victorielaan wordt definitief. Er komt ook een zone 30 in deze straten en de Frans Van Looverenlaan, de Frans Janssenslaan en de Groenlaan. 
h-EERLIJK ZOERSEL is tevreden dat het voorstel dat we zelf anderhalf jaar geleden deden op de gemeenteraad nu in de praktijk wordt omgezet.

Op de gemeenteraad van oktober 2020 agendeerde h-EERLIJK ZOERSEL een voorstel voor een proefproject met eenrichtingsverkeer in de Victorielaan en de Karel Uytroevenlaan.

We deden dit voorstel naar aanleiding van metingen die we hadden uitgevoerd in de voorgaande maanden met onze telramen.

Hieruit bleek onder andere dat op een weekdag gemiddeld 2392 auto’s en 479 grote voertuigen door de Karel Uytroevenlaan reden. Op een weekdag reden er gemiddeld 479 fietsers door de straat, in de weekends 279 . In de straat zelf waren er echter geen maatregelen aanwezig om de veiligheid van de fietsers te waarborgen.

Tom Sleeuwaert, fractieleider h-EERLIJK ZOERSEL: “Omdat de mobiliteitsschepen veel voelde voor ons voorstel en zich engageerde om alles in een breder plaatje te willen bekijken, hebben we toen ons punt ingetrokken.
We zijn dan ook blij dat, anderhalf jaar nadat we het hebben voorgesteld, uiteindelijk de beslissing genomen wordt om van de Victorielaan en de Karel Uytroevenlaan eenrichtingsstraten te maken en tegelijk de veiligheid voor fietsers te vergroten door een zone 30 in te voeren, ook in de aanpalende straten.”

Luc Joris, bestuurslid h-EERLIJK ZOERSEL: “We vragen de meerderheid bijkomend wel om de veiligheid van fietsers in de flauwe bocht van de Victorielaan aan de kant van de Handelslei te vergroten. Die bocht zorgt ervoor dat fietsers die uit de tegenovergestelde richting komen echt moeten oppassen om niet aangereden te worden.  Er zijn in het verleden al enkele bijna aanrijdingen geweest. Het lijkt ons daarom noodzakelijk om een ingreep te doen, zodat conflictsituaties vermeden kunnen worden, bv. door op die plaats een afgeschermde fietszone te voorzien.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.