Heerlijk Zoersel vraagt behoud wachthalte voor bussen aan de kerk van Halle

Volgens plannen van De Lijn zullen enkele bushaltes in Halle aangepast worden voor een betere toegankelijkheid. Dat is op zich een zeer goede zaak, ware het niet dat hierdoor de wachtzone aan de bushalte van de kerk dreigt te verdwijnen. Heerlijk Zoersel pleit voor het behoud van deze wachtzone om te vermijden dat bussen die voor liggen op schema niet moeten wachten op de rijweg of in de toekomst gewoon zullen doorrijden bij gebrek aan een wachtzone.

Binnenkort gaan de bushaltes Kerk, De Pier en Heideweg aangepast worden voor een betere toegankelijkheid. Net zoals bij de heraangelegde bushaltes aan de Park + Ride van Zoersel zullen de platformen verhoogd worden. Bussen zullen vanaf dan ook op de baan halt houden in plaats van op een busstrook, zoals nu aan de kerk van Halle.

Slechte busverbinding Halle

Fractieleider Tom Sleeuwaert: “Deelgemeente Halle wordt al jaren stiefmoederlijk behandeld door De Lijn. Er rijden amper bussen en om ergens te geraken moet je soms meerdere keren overstappen. Je zou het schuldig verzuim van de vervoersmaatschappij kunnen noemen.

Wanneer bussen wat vroeger zijn, houden ze momenteel halt op de busstrook aan de kerk van Halle. Op die manier missen Hallenaars die op tijd zijn hun bus niet. Geen overbodige luxe gezien het beperkte busaanbod in Halle.
Aan weerszijden van de baan zijn er inhammen voorzien waar bussen even van de rijweg kunnen en halt houden tot het tijd is om door te rijden. Het andere verkeer kan op die manier nog vlot doorrijden.”

Wachthalte afschaffen, is echt geen goed idee

In de plannen van De Lijn die nu voorliggen, zullen deze busstroken afgeschaft worden. Buschauffeurs zullen even halt moeten houden op de rijbaan om mensen te laten in- en uitstappen om daarna gewoon verder te rijden. Deze nieuwe manier van werken zorgt voor vlotter busverkeer volgens het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

“Dat zal ongetwijfeld zo zijn, ” zegt Sleeuwaert, “maar waar gaan bussen die iets voorliggen op schema dan moeten wachten op de reizigers? Gewoon blijven stilstaan op de baan is geen optie omwille van de veiligheid en de slechte doorstroming van het andere verkeer. Gewoon doorrijden kan ook niet, want nu wachten bussen soms 10 minuten op de huidige wachthaltes, zodat reizigers hun bus niet hoeven te missen. Een wachthalte buiten de kern voorzien, is ook geen oplossing omdat die in de praktijk niet gebruikt zal worden.”

Druk op de ketel

Op de gemeenteraad van mei vroeg Heerlijk Zoersel aan de meerderheid om wat meer druk op de ketel te zetten richting AWV en De Lijn om de halte Kerk ook in de toekomst in te richten als wachthalte. Op die manier zorg je ervoor dat de toegankelijkheid sterk verbetert, het overige verkeer niet gehinderd wordt en reizigers die op tijd zijn hun bus kunnen halen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.