Lokaal ondernemen ondersteunen en lokaal kopen stimuleren

Onze ondernemers beter ondersteunen

We zorgen voor een kwalitatieve en toegankelijke ondersteuning van onze ondernemers:

  • Binnen de gemeentelijke administratie komt een actieve kern ‘Lokaal ondernemen’.
  • We investeren in een ondernemerscoach, eventueel i.s.m. Malle of Schilde. Die komt op voor de belangen van de lokale ondernemers, behandelt vragen, geeft advies, brengt problemen ter sprake op diverse overlegmomenten en werkt aan oplossingen samen met partners.
  • Daarnaast borgt de ondernemerscoach ook de realisatie van langetermijnprojecten, zoals het ter beschikking stellen van de handelsgids via de Zoersel-app of het opzetten van een netwerkmoment met lokale ondernemers (zie verder).
  • Lokale ondernemers worden uitgenodigd om zich te registreren als ‘gemeenteleverancier’. Is de gemeente op zoek naar een leverancier voor een dienst of product, dan raadpleegt ze de databank om potentiële kandidaten te selecteren. Vanuit de gemeente wordt transparant de nodige informatie gegeven aan Zoerselse gemeenteleveranciers in het kader van de wet op de overheidsopdrachten.

Waarom?

In onze Grote Ondernemersbevraging gaven de Zoerselse ondernemers de gemeente een score van 6,1 op 10 als ondernemersvriendelijke gemeente.

Liefst 91% van onze ondernemers vindt dat Zoersel de eigen ondernemers beter moet ondersteunen door ondernemingen meer in de kijker te zetten, lokaal kopen te promoten en netwerkmomenten met andere ondernemers op te zetten. Meer dan 1 op 3 ondernemers vraagt een actievere ondersteuning vanuit de gemeentelijke administratie: informatie en hulp bieden bij vragen of praktische problemen, en ook actief (praktische) info verspreiden naar de betrokken ondernemers.

Zo blijken lokale ondernemers niet altijd op de hoogte te zijn van een openbare aanbesteding, en de selectie- en gunningscriteria die de gemeente hanteert. Omgekeerd blijkt dat de gemeente geen volledig zicht heeft op de Zoerselse ondernemingen die in aanmerking kunnen komen.


Lokaal kopen promoten

Samen met onze ondernemers en de Lokale Ondernemingsraad (LOR) zetten we onze lokale ondernemingen meer in de kijker en stimuleren we het lokaal kopen.

  • De digitale handelsgids beschikbaar stellen via de Zoersel-app met de mogelijkheid om acties en info van favoriete handelaars te volgen.
  • De Zoerselcheque vaker in de kijker zetten als cadeautip.
  • Een welkomstpakket uitwerken voor nieuwe inwoners in samenwerking met de lokale middenstand met informatie, een verwelkomingsactie, enz.
  • Originele initiatieven van lokale ondernemers ruchtbaarheid geven via de gemeentelijke kanalen.

Waarom?

Zoerselmagazine vol reclame van lokale ondernemers zetten kan niet de bedoeling zijn. Daarvoor zijn er andere kanalen. Toch kun je als gemeente heel wat initiatieven nemen of ondersteunen om het lokaal kopen te stimuleren. En dat is nodig. Lokale handelaars staan immers steeds meer onder druk van grote ketens en online shops, terwijl zij wel mee zorgen voor bruisende kernen en de ondersteuning van onze verenigingen.


Ondernemers samen brengen

Samen met onze ondernemers en de Lokale Ondernemingsraad (LOR) bekijken we hoe we onze ondernemers op geregelde tijdstippen kunnen samenbrengen op een of meerdere events. De gemeente neemt hierbij een faciliterende rol op zich.

Deze events voor Zoerselse ondernemers zetten in op gezellig samenzijn, netwerking en het leggen van professionele contacten. Verder zal er ook ingezet worden op het delen van nuttige info en het in de kijker zetten van lokale ondernemingen.

Waarom?

Op de Lokale Ondernemingsraad werd reeds verschillende keren het idee geopperd om de Zoerselse ondernemers op geregelde tijdstippen samen te brengen.

In De Grote Ondernemersbevraging peilde Heerlijk Zoersel naar de interesse voor een dergelijk initiatief. Liefst 87% van de ondernemers wil deelnemen aan een Zoersels event dat lokale ondernemers op geregelde tijdstippen samenbrengt.

We vroegen hen ook wat ze verwachten van een dergelijk initiatief. 7 op 10 ondernemers wil vooral gezellig samen zijn met andere ondernemers, netwerken en professionele contacten leggen. 64% wil tijdens het event ook informatie krijgen, bv. van een interessante spreker of een panel. Iets minder dan de helft wil zijn onderneming in de kijker kunnen zetten tijdens het event.


Werk maken van een beter parkeerbeleid in de kernen

We zorgen samen met de lokale middenstand, de scholen en andere betrokkenen voor een beter parkeerbeleid in onze kernen.

  • Bij de beoordeling van aanvragen voor woningbouwprojecten kijken we er scherp op toe dat de parkeerlast niet wordt afgewenteld op het openbaar domein. Op die manier vermijden we dat de schaarse publieke parkeerruimte wordt ingenomen door wagens die op het terrein van het bouwproject een plaats hadden moeten krijgen.
  • Het aantal parkeervakken optimaliseren, zodat er globaal extra parkeerplaatsen gecreëerd worden. Het voorzien van parkeerplaatsen voor mindervaliden verdient hierbij extra aandacht.
  • Waar zinvol en nuttig kunnen kortparkeerzones gecreëerd worden.
  • De openbare parkeerzones beter aangeven, zoals dat bv. in Schilde gebeurt.

Waarom?

Uit ‘De Grote Ondernemersbevraging’ die Heerlijk Zoersel organiseerde bleek een duidelijk onderscheid tussen ondernemers die een zaak in de kern hebben en ondernemers die buiten de kern gevestigd zijn. 87% van de klanten van ondernemers met een zaak in een van onze dorpskernen komt geregeld fysiek langs, tegenover slechts 39% van de klanten bij ondernemers die buiten de kern gevestigd zijn. 53% van de ondernemers in Sint-Antonius geeft aan dat er onvoldoende parkeerruimte is, in Halle is dat 40%.

Zeker in Sint-Antonius, maar ook in Halle staat de publieke parkeerruimte onder druk. Dit komt onder meer door de bouw van meer woningen in de kern en het feit dat er bij bouwprojecten te weinig parkeerruimte voorzien wordt op het terrein zelf. Voor private woningen geldt momenteel een norm van 1,5 parkeerplaats per wooneenheid, voor sociale woningen 1 parkeerplaats per wooneenheid. We zien echter dat projectontwikkelaars hier afwijkingen op aanvragen omdat ze bv. een autodeelplaats voorzien. Op die manier motiveren ze dat ze maar 0,6 parkeerplaats per wooneenheid moeten voorzien op het terrein.

In de realiteit verplaatst de parkeerdruk zich hierdoor naar de straten en pleinen waar er nu reeds een tekort aan parkeerplaatsen is.

Voorbeelden uit de wijken

  • Een globaal plan uitwerken voor heel de site Kerkplein en (uitgebreid) Sint-Teunisplein waar ook voldoende aandacht is voor parkeren.
  • De parkeerzone aan het gemeentehuis uitbreiden.
  • Het aantal parkeervakken op de Kapellei/Handelslei optimaliseren door verouderde straatmarkeringen aan te passen, bv. een zone waar vroeger een parkeerverbod was omwille van een uitrit terwijl die uitrit er nu niet meer is.
  • Beter aangeven van de parkeerzones, onder andere die aan de Liersebaan.
  • De parking van de Colruyt (die publiek is) beter aangeven als publieke parkeerzone.
  • Beter aangeven van de parkeerzones aan de Bremberg en de voetbal van Halle en investeren in slimme LED-verlichting met sensor op de trage wegen tussen deze zones en de kern.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.