Nog dit jaar worden er verschillende maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verhogen in de zone 30 in Halle-Dorp. De maatregelen komen er op vraag van h-EERLIJK ZOERSEL en worden op de gemeenteraad van juni aangekondigd door de meerderheid.
Uit telraam-metingen die h-EERLIJK ZOERSEL deed in het voorjaar van vorig jaar bleek dat er op een half jaar tijd meer dan 920.000 voertuigbewegingen waren in de zone 30 van Halle-Dorp: 22% vrachtwagens en 78% auto’s. 6 op de 10 chauffeurs hield zich niet aan de zone 30. Meer dan 9000 voertuigen reden zelfs sneller dan 70 km/uur in de zone 30.
Op de gemeenteraad van 23 februari vroeg h-EERLIJK ZOERSEL daarom een onderzoek naar preventieve en curatieve maatregelen om het probleem van de niet aangepaste snelheid in de zone 30 aan te pakken. Deze werden besproken op een mobiliteitswerkgroep en op de gemeenteraad van juni 2021 werden vanuit de meerderheid deze engagementen uitgedrukt.
- De zone 30 wordt met ongeveer 100 meter uitgebreid richting Ploeg Halle. Het is immers aangewezen om de zone 30 te laten beginnen waar het fietspad eindigt en de fietsers op de rijbaan komen.
- Er komen grote smileyborden aan het begin van de zone 30, zowel in Halle-Dorp als in de Lindedreef.
- Om chauffeurs erop te wijzen dat ze in een zone 30 rijden, komen er grote pictogrammen ‘zone 30’ na elke zijstraat.
- Aan de zebrapaden komen knipperlichtjes.
- Voor fietsers die richting het centrum rijden vanaf de Peggerstraat komt er een korte fietssuggestiestrook op de plaats waar ze de baan op komen, omdat een fysieke ‘rugdekking’ niet mogelijk is.
- Er komen tussentijdse controles door de politie en men onderzoekt een permanente trajectcontrole.
Tom Sleeuwaert (fractieleider h-EERLIJK ZOERSEL): “We zijn zeer blij dat er maatregelen genomen zullen worden om de veiligheid te verhogen in de zone 30. Onze eerdere voorstellen die we deden naar aanleiding van onze metingen werden in de vuilbak gekieperd. We zijn echter blijven volhouden en hebben een meerderheid gevonden binnen de gemeenteraad om onze vraag dan toch te steunen. Tegen eind dit jaar zullen alle preventieve maatregelen worden uitgevoerd.”
Goed nieuws! Eindelijk en bedankt. Hopelijk wordt er ook in de Fietsstraten nog wel eens (en hopelijk met regelmaat) gecontroleerd op snelheid, en voorrang van fietsers.