de brug tussen burger en politiek

Verkeer en mobiliteit

Gewenst effect knip Antwerpsedreef blijft uit en zwaar verkeer verplaatst zich (zoals verwacht)

Uit metingen die h-EERLIJK ZOERSEL uitvoerde van 15 maart tot eind juni blijkt dat de knip van de Antwerpsedreef niet leidt tot het gewenste effect. Bovendien zorgt de knip ervoor dat camionettes en vrachtwagens onnodig meer voertuigbewegingen moeten maken dan voordien. h-EERLIJK ZOERSEL roept de meerderheid daarom op om de knip versneld op te heffen en werk te maken van een wijkcirculatieplan voor de volledige wijk Antwerpsedreef.

Toen in de Ten Halvelaan, de Rubenslaan, de Manderleylaan en de Hendrik Consciencelaan een knip werd doorgevoerd, kreeg het gemeentebestuur klachten van het achterste stuk van de Antwerpsedreef dat het verkeer zich verplaatst had. Onder andere in de Gagelhoflaan en de Hallebaan, gaf men aan meer last te ondervinden van sluipverkeer: verkeer dat er eigenlijk niet moet zijn. Als antwoord hierop kwam er begin april een proefopstelling met een knip van de Antwerpsedreef.

Frederika Houwelijckx (bestuurslid h-EERLIJK ZOERSEL): “Onze vrees was dat door de knip het verkeer zich opnieuw zou verplaatsen, zoals dat eerder gebeurde toen de eerste 4 zijstraten van de Antwerpsedreef werden ‘geknipt’. We riepen de meerderheid daarom op om met een globaal wijkcirculatieplan te komen voor de volledige wijk Antwerpsedreef met al haar zijstraten. Een plan waarbij alle bewoners van deze straten bevraagd en betrokken zouden worden. De meerderheidspartijen N-VA, Open VLD en Groen wilden hier echter niets van weten, tot groot ongenoegen van heel veel mensen.”

Telramen versus steekproefgewijze metingen

h-EERLIJK ZOERSEL plaatste daarom midden maart 3 telramen: in het begin van de Antwerpsedreef, in de Hallebaan en in de Jacobslaan. Deze registreerden alle verkeersbewegingen vanaf 15 maart tot eind juni.

De telramen geven hierdoor een veel representatiever beeld dan de eerder steekproefgewijze metingen die de gemeente Zoersel uitvoerde in die periode. De meettoestellen van de gemeente werden immers week na week verplaatst, en door het beperkt aantal toestellen, kon nooit het globale beeld in kaart gebracht worden op eenzelfde moment. De maand mei is bijvoorbeeld een maand met veel vakantiedagen en een week met een of meerdere vrije dagen vergelijken met een normale werkweek geeft een vertekend beeld. Bovendien zijn metingen ook weerafhankelijk. In een week dat het heel mooi weer is, is men sneller geneigd om de fiets te nemen, dan de auto. Als je dan de cijfers van de ene straat in een regenweek gaat vergelijken met die van een andere straat in een zonnige week, krijg je geen representatief beeld.

Gewenst effect blijft uit

Daniël Talpe (ondervoorzitter h-EERLIJK ZOERSEL): “De bedoeling was om het ‘sluipverkeer’ in het tweede deel van de Antwerpsedreef en de zijstraten achteraan te verminderen. Dat is echter niet gelukt. In de periode voor de knip waren er gemiddeld 435 verkeersbewegingen per dag van gemotoriseerd verkeer, na de knip waren dat er 438.

Opvallend is dat het aandeel zware voertuigen gestegen is in de Hallebaan (van 59 naar 126 per dag): dat is meer dan een verdubbeling. Camionettes van leverdiensten als post.nl moeten nu immers via de Gagelhoflaan en de Hallebaan rijden en kunnen niet langer via de Antwerpsedreef. Omdat ze langs dezelfde weg terug (en dus ‘om’) moeten rijden, doen ze niet alleen meer kilometers dan wanneer ze de meest efficiënte route volgen, ze zorgen hierdoor ook voor meer verkeersbewegingen in de straat zelf.”

Het probleem verplaatst zich

Ook in het begin van de Antwerpsedreef steeg het aantal voertuigbewegingen van zwaar verkeer met 11%, in de Jacobslaan zelfs met 44%. Het groot verkeer heeft zich dus deels verplaatst naar de Jacobslaan, een straat die hier minder voor is uitgerust dan de Antwerpsedreef, wat een ontsluitingsweg is.

Jos Vekemans (voorzitter h-EERLIJK ZOERSEL): “We krijgen geregeld klachten van inwoners van de zijstraten van het eerste deel van de Antwerpsedreef. Vrachtwagens zoeken alternatieve wegen en beschadigen opritten of afwateringsgoten wanneer ze moeten uitwijken. Anderen proberen achteruit te rijden of om te keren om terug op de Antwerpsedreef te geraken. Ik moet je niet vertellen dat dit tot gevaarlijke toestanden leidt nu er in de zomermaanden steeds meer fietsers op de baan zijn.”

Stop met ondoordacht knippen en werk aan een globaal plan

Tom Sleeuwaert (fractieleider h-EERLIJK ZOERSEL): “De proefopstelling loopt normaal gezien nog enkele maanden, maar mist zijn doel compleet. Het lijkt ons dus wenselijk om de knip vroegtijdig op te heffen en het geweer van schouder te veranderen voor er ongelukken gebeuren.

Er is nood aan een globale visie op de verkeersafwikkeling van de volledige wijk Antwerpsedreef met al haar zijstraten. Dat is trouwens iets wat in elke grote wijk dient te gebeuren, want een ingreep doorvoeren in één straat leidt tot een verplaatsing van het probleem naar andere straten. Wanneer buurtbewoners van alle betrokken straten bevraagd worden en mee kunnen werken aan een  wijkcirculatieplan, zal dit ook meer gedragen zijn en effectief leiden tot oplossingen.

Omdat het over een proefopstelling gaat, is de gemeenteraad niet gerechtigd om versneld een einde te maken aan de proefopstelling. Deze verantwoordelijkheid ligt bij het schepencollege. We roepen het college dan ook op om zijn verantwoordelijkheid op te nemen.”

  1. JEF

    Door de slagbomen en knip in de straten wordt het
    Bijna onmogelijk om met paard en koets nog te rijden in zoerselbos en omliggende straten.
    Wij willen ook genieten van een rustige rit in geen te drukke straten en boswegen.
    Of hebben wij geen rechten om onze hobby uit te oefenen en alleen de wandelaars en fietsers.
    Menige paardenliefhebbers hebben dit al aangekaart en er gebeurt niks.
    Met dank aan de groenen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.