Eerste stap richting een veiligere zone 30 in Halle

De onaangepaste snelheid in de zone 30 in Halle is al langer een probleem.
h-EERLIJK ZOERSEL wil dat er werk gemaakt wordt van een veiligere dorpskern. Daarom vroegen we de meerderheidspartijen om tegen eind juni met een plan met concrete maatregelen naar de gemeenteraad te komen. Een plan dat realistisch is en uitgevoerd zal worden tegen het einde van dit jaar.
Het voorstel kreeg de steun van de voltallige gemeenteraad. Hiermee wordt een belangrijke eerste stap gezet naar een veiligere verkeerssituatie in het grootste stuk van de zone 30 in de schoolomgeving.

Halle-Dorp is een druk en snel bereden baan. Dat blijkt uit de mobiliteitsstudie die werd uitgevoerd door Antea en uit de gegevens van het telraam dat h-EERLIJK ZOERSEL plaatste in de zone 30.

Tussen 1 januari en 30 juni 2020 (gegevens telraam):

  • waren er 922.087 voertuigbewegingen (22,3% vrachtwagens en 77,7% auto’s)
  • hield 57,4% van de chauffeurs zich niet aan de zone 30: 5,2% rijdt sneller dan 50 km/uur, 1,26% (zo’n 9000 voertuigen in een half jaar tijd) rijdt sneller dan 70 km/uur in de zone 30.

Hierbij moet uiteraard rekening gehouden worden met het effect van de coronamaatregelen. In normale omstandigheden zou het aantal voertuigbewegingen nog een stuk hoger gelegen hebben.

Jos Vekemans (voorzitter h-EERLIJK ZOERSEL): “Het mobiliteitsplan dat in januari werd goedgekeurd op de gemeenteraad (meerderheid tegen oppositie) erkent de problematiek van de doortocht door Halle-Dorp.

Daarin lezen we: “De doortocht van Halle is gecategoriseerd als een interlokale weg en heeft een totale verkeersintensiteit van ±8.000 voertuigen (beide rijrichtingen/werkdag gemiddelde). Wanneer we het ‘beoordelingskader verkeersdrukte/snelheid’ toepassen, stellen we vast dat alle waarschuwingsniveaus (verkeersintensiteit, zwaar vervoer en snelheid) overschreden zijn.”

Toch zijn er geen maatregelen in het mobiliteitsplan voorzien om in afwachting van de structurele heraanleg van Halle-Dorp de problematiek van de niet aangepaste snelheid in de zone 30 aan te pakken op korte termijn. De zone 30 is echter ingericht om de schoolomgeving veiliger te maken.”

h-EERLIJK ZOERSEL bracht daarom een extra punt op de agenda van de gemeenteraad van februari. Dat geeft de opdracht aan het schepencollege om uiterlijk tegen eind juni 2021 met een voorstel naar de gemeenteraad te komen om het probleem van de onaangepaste snelheid in de zone 30 aan te pakken. Een voorstel dat realistisch is en uitvoerbaar tegen het einde van dit jaar. Geen grote structurele maatregelen dus, maar kleine ingrepen zoals het plaatsen van smileybordjes of een verkeerslicht met sensor dat op rood springt wanneer er te snel gereden wordt.

Tom Sleeuwaert (fractieleider h-EERLIJK ZOERSEL): “In januari hadden we dit reeds voorgesteld tijdens de bespreking van het mobiliteitsplan, maar het punt kreeg toen geen meerderheid van de stemmen. We hadden toen de ambitie naar voor geschoven dat het college tegen eind maart al met een dergelijk voorstel naar de gemeenteraad zou komen. Deze timing vond het college te krap, maar in plaats van dan zelf een amendement in te dienen, stemde de meerderheid gewoon tegen. In de toelichting van haar stemgedrag gaf onafhankelijk schepen Cindy Van Paesschen aan dat deze timing te krap was, maar dat ze het idee wel genegen was als er bijvoorbeeld twee maanden extra tijd voor zou zijn.

Daarom hebben we het voorstel opnieuw geagendeerd, met zelfs drie maanden extra tijd. Deze keer kreeg het wel de steun van alle raadsleden. Hiermee wordt het college verplicht om actie te ondernemen en wordt een eerste belangrijke stap gezet naar een veiligere zone 30 in Halle.”

2 gedachten over “Eerste stap richting een veiligere zone 30 in Halle

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.