Om drie nieuwe woonblokken in het binnengebied Jukschot-Heybleukenstraat te ontsluiten, kiest de Zoerselse meerderheid voor een toegang via de Heimeulenweg. Dit straatje wordt echter vaak gebruikt door wandelaars en fietsers. Het ligt namelijk vlakbij twee basisscholen. Heerlijk Zoersel betreurt deze beslissing, omdat er een veiliger alternatief is.
De gemeenteraad van februari keurde het wegentracé goed voor de bouw van 6 meergezinswoningen met 72 woongelegenheden en 18 eengezinswoningen in het binnengebied Jukschot-Heybleukenstraat. Dit gebeurde meerderheid tegen oppositie.
Extra auto’s aantrekken in de buurt van twee scholen? Onbegrijpelijk
De toegang voor 3 woonblokken wordt voorzien via de Heimeulenweg, een straatje dat gelegen is tussen het Antoontje en Klim-Op, twee nabij gelegen scholen. Omdat de bouw van de woonblokken voor extra verkeersbewegingen gaat zorgen, wil de gemeente van het straatje een fietsstraat maken.
Tom Sleeuwaert, fractieleider Heerlijk Zoersel: “Dat er een fietsstraat komt in de buurt van de twee nabij gelegen basisscholen, vinden we een goed idee. We begrijpen echter niet waarom ervoor gekozen wordt om meer gemotoriseerd verkeer naar dit straatje te trekken, als er een veel logischer en veiliger alternatief is.
Er wordt namelijk ook een nieuw aan te leggen asfaltweg voorzien vanuit Jukschot. Door deze weg enkele meters te laten doorlopen in het binnengebied, kunnen bewoners via die weg ook tot in de ondergrondse garage rijden. Zo kun je een pak potentiële conflicten vermijden tussen auto’s en zwakke weggebruikers in de schoolomgeving ter hoogte van de fietsstraat. En al zeker wanneer, zoals nu voorgesteld, vlakbij die fietsstraat ook de bezoekersparkeerplaatsen van de woonblokken voorzien worden. Bezoekers zijn zich mogelijk nog minder bewust van de lokale verkeerssituatie en de zwakke weggebruikers die gebruik maken van deze weg van en naar een van de scholen.”
Meerderheid drukt beslissing door
Ondanks het amendement van Heerlijk Zoersel om de toegang tot de 3 zuidelijke woonblokken aan te passen, drukten de meerderheidspartijen N-VA, CD&V, Groen en Open VLD het wegentracé door.
Sleeuwaert: “In de beleidsintenties van de meerderheid staat dat ze ‘verkeersvrije schoolomgevingen’ wil creëren. Deze beslissing gaat hier lijnrecht tegenin en gaat net meer gemotoriseerd verkeer aantrekken. En het is nog niet gedaan in die omgeving. De meerderheid plant namelijk de bouw van 10 wooneenheden in de nu al gevaarlijke bocht van de Kerkhoflei.”