Heerlijk Zoersel vraagt maatregelen voor veiligere schoolomgeving Beuk & Noot

Naar aanleiding van het nieuwe schooljaar roept Heerlijk Zoersel het schepencollege op werk te maken van een veiligere schoolomgeving rond Beuk & Noot. We doen hierbij een aantal concrete en haalbare voorstellen die tegen het nieuwe schooljaar gerealiseerd kunnen worden.

Op de zomerbuurtbabbel van de Kardinaal Cardijnlaan kaartte een buurtbewoner de onveilige verkeerssituatie aan ter hoogte van Beuk & Noot bij de gemachtigd opzichter die daar elke schooldag de verkeerssituatie aan den lijve ondervindt. We gingen met hen beiden in gesprek. De gemachtigd opzichter formuleerde een aantal concrete oplossingen. Luc en Tom van Heerlijk Zoersel gingen vrijdag met hem ter plaatse om te kijken wat er mogelijk is op korte termijn.

Verkeersopstoppingen en verschillende conflictpunten

In de Achterstraat werden de voorbije jaren al een aantal maatregelen genomen om de veiligheid van zwakke weggebruikers te verhogen. Er werd een fietsstraat ingericht en de zone aan de ingang van Beuk & Noot kreeg een opvallende rode kleur. Desondanks blijven een aantal problemen zorgen voor onveilige situaties ter hoogte van deze roodgekleurde zone.

Luc Joris, voorzitter Heerlijk Zoersel: “Zo ontstaan er verkeersopstoppingen door het verkeer op de Achterstraat dat komt van het kapelletje. Dat verkeer moet namelijk voorrang geven aan verkeer dat uit de Begijnenstraat komt. Hierdoor ontstaat er een wirwar van weggebruikers net voor de school. Zwakke weggebruikers die de straat willen oversteken, moeten manoeuvreren tussen de traag rijdende of stilstaande voertuigen.

Weggebruikers die van de school via Ter Beuken (het straatje langs Beuk & Noot) de Achterstraat oprijden, hebben aan de linkerkant een beperkt zicht op het toekomende verkeer. Ze raken ook geregeld in conflict met voetgangers op de Achterstraat die Ter Beuken willen oversteken. En fietsers die via Ter Beuken het fietspad van de Achterstraat willen gebruiken richting het kapelletje komen in conflict met auto’s die staan te wachten om de Achterstraat op te rijden.”

Haalbare en concrete voorstellen

Samen met de gemachtigd opzichter bekeek Heerlijk Zoersel wat er mogelijk is om deze pijnpunten aan te pakken.

Tom Sleeuwaert, fractieleider Heerlijk Zoersel: “We kwamen op een aantal concrete en vooral haalbare voorstellen die we overmaken aan het college, in de hoop dat ze tegen de start van het nieuwe schooljaar gerealiseerd worden.

  1. Een proefopstelling met twee nadars in de Begijnenstraat langs de kant van de Handelslei, zodat de Begijnenstraat een schoolstraat wordt ‘s ochtends tussen 8 en 9 uur. ’s Avonds en op woensdagmiddag is dat niet nodig omdat de kinderen dan begeleid worden tot aan de Handelslei. Indien de Begijnenstraat op dat moment een schoolstraat wordt, komt er gedurende het begin van de schooldag (met uitzondering van een inwoner van de Begijnenstraat zelf) geen auto- of vrachtverkeer meer via de Begijnenstraat op de Achterstraat.
  2. In Ter Beuken een zebrapad aanleggen waardoor het voetpad voor het Catharinahuis en het voetpad voor de school verbonden worden. Nu is er geen duidelijke oversteekplaats voor voetgangers.
  3. De klimop die op de hoek van Ter Beuken en de Achterstraat staat tegen de draad van het Chiroterrein verwijderen voor een betere zichtbaarheid.
  4. Een extra gemachtigd opzichter voorzien.
  5. Duidelijke wegmarkeringen aanbrengen, bv. extra fietssymbolen op de rijweg, het autosymbool op het vak van de auto’s ter hoogte van de uitrit van de parking naar de Achterstraat, duidelijke lijnen om het voetpad van het fietspad te onderscheiden voor de school.

Deze zaken lijken ons haalbaar tegen de start van het nieuwe schooljaar. In overleg met de school zou ook bekeken kunnen worden om op termijn fietsers die vanuit de school richting het kapelletje willen rijden langs het schoolgebouw te laten rijden, zodat ze niet via het reeds drukke kruispunt van Ter Beuken de Achterstraat op moeten. Dit laatste vraagt meer ingrijpende werken, maar zou een enorme verbetering zijn voor de zwakke weggebruikers.”

Tom Sleeuwaert en Luc Joris in de Achterstraat op de kruising met Ter Beuken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.