h-EERLIJK ZOERSEL steunde op de gemeenteraad van februari het voorstel van CD&V om de eerste hondenlosloopzone in Halle elders in het dorp in te richten. Een losloopzone moet voor h-EERLIJK ZOERSEL immers ingericht worden op een plaats waar ‘passage’ is. Het voorstel van Buurtweg 45 dat het bestuur doet voldoet hier niet aan.
h-EERLIJK ZOERSEL is groot voorstander van hondenlosloopzones omdat eigenaars op andere plaatsen hun hond aangelijnd dienen te houden.
Bij de inrichting van de eerste hondenlosloopzone hadden we vanuit onze partij een heel aantal aanbevelingen geformuleerd om de zone aan de Akker te optimaliseren, maar ook om lessen te trekken voor toekomstige losloopzones.
Raymond Van den Branden (bestuurslid h-EERLIJK ZOERSEL): “We moeten helaas vaststellen dat er met deze aanbevelingen sinds september 2019 niks is gebeurd:
- Er is nog steeds geen bewegwijzering naar de losloopzone aan de Akker, wat echt geen overbodige luxe is gezien heel de wijk Akker heet en het voor mensen die de wijk niet kennen serieus zoeken is waar ze moeten zijn.
- Als ze uiteindelijk aan de losloopzone zijn aangekomen, zijn er ter plaatse geen parkeerplaatsen. En de parkeerplaatsen die iets verder gelegen zijn, staan niet aangegeven, laat staan dat er met pijltjes wordt aangeduid hoe men te voet (en binnendoor) tot aan de losloopzone geraakt.
- En ook de afsluiting langs de kant van de Bethaniënlei is nog steeds niet in orde.”
Jos Vekemans (voorzitter h-EERLIJK ZOERSEL): “Je zou toch denken dat bij de locatiekeuze van een nieuwe hondenlosloopzone beter nagedacht zou worden en rekening gehouden zou worden met de geleerde lessen van de Akker. Niet dus.
Er werd gekozen voor Buurtweg 45, een afgelegen stukje Halle waar amper parkeerruimte is.
L’histoire se répète.
We deden vanuit onze fractie al eerder de oproep om op zoek te gaan naar locaties waar meer ‘passage’ is en waar je je auto vlot kwijt kan, want niet iedereen woont namelijk onmiddellijk in de buurt van zo’n losloopzone.
De twee voorstellen die onze collega’s van CD&V naar voren schoven (beiden zijn gelegen aan de Halmolenweg, nvdr), konden dan ook op onze steun rekenen. Ze liggen beiden in de buurt van de school en in de buurt van het woonzorgcentrum. Vlakbij is er voldoende parkeerplaats en ook de eerder gemelde straatverlichting is een zeer positief element. We kunnen ons al inbeelden hoe grootouders hun kleinkinderen ’s morgens naar school brengen en met de hond nog even een langs gaan bij de losloopzone. Ook voor de bewoners van het woonzorgcentrum die daar vaak passeren als ze gaan wandelen, zal de activiteit die deze losloopzone aantrekt alleen maar positief werken.”
Schepen Michaël Heyvaert bedankte de CD&V-collega’s voor hun voorstel, maar smeet de alternatieve locaties vervolgens in de vuilbak. “Het is niet de bedoeling dat mensen met hun auto naar de losloopzone komen,” reageerde Heyvaert.
Jos Vekemans: “We vragen ons af hoeveel realiteitszin de schepen heeft. Niet iedereen woont in de dorpskern. En waarom worden de twee alternatieve voorstellen waar wél al parkeerplaatsen in de buurt zijn op z’n minst niet onderzocht?
Deze meerderheid probeert de oppositie weg te zetten als negatievelingen die overal tegen zijn. De realiteit is echter net het tegenovergestelde: constructieve voorstellen van de oppositie worden gewoon in de vuilbak gesmeten. Dat gebeurde met het voorstel voor de verenigingsschuur, maar ook met dit positieve voorstel over de hondenlosloopzone in Halle.”