h-EERLIJK ZOERSEL zet doorlopend fietspad in Halle terug op de politieke agenda

Jos Vekemans overhandigt op de opening van de eerste fietsstraten in Halle een werfhelm aan de schepen voor mobiliteit. Hiermee vraagt onze partij het gemeentebestuur om ook werk te maken van structurele maatregelen om de veiligheid voor fietsers in Halle-Dorp te verhogen. h-EERLIJK ZOERSEL plaatst hiermee de vraag naar een doorlopend fietspad opnieuw op de politieke agenda.

“We vinden het goed dat de buurt tussen den Bremberg waar de KLJ haar uitvalsbasis heeft en de terreinen van KFC Halle verkeersveiliger wordt door de aanleg van de fietsstraten. Anderzijds staat of valt het succes van de fietsstraten bij een goede handhaving. Wanneer er niet gecontroleerd wordt, zullen automobilisten hun rijgedrag niet aanpassen,” zegt Raymond Van den Branden die deel uitmaakte van de werkgroep van de parallelle fietsverbindingen.

Die parallelle fietsverbindingen zijn er gekomen naar aanleiding van een mobiliteitsstudie die de gemeente Zoersel als tegemoetkoming aan de burgerbeweging OverHal liet uitvoeren.

Studiebureau Antea kwam hierin tot de volgende conclusie: “Op lange termijn is hier (in Halle-Dorp, nvdr) een grondige en structurele herinrichting noodzakelijk. Op korte termijn stellen we voor om, ten noorden en ten zuiden van de doortocht, een parallel fietsnetwerk te realiseren. Dit kan, alvast tijdelijk, een kwalitatief alternatief vormen voor de actieve weggebruikers, die dan de dorpskern niet meer hoeven te doorkruisen.”

Even de cijfers op een rijtje: op het grootste stuk van Ploeg Halle tot aan Den Engel in Zandhoven ligt er een fietspad, behalve tussen de Sint-Martinusstraat en de Vogelzang. Op een traject van een kleine 6 kilometer ontbreekt er dus een stukje van 450 meter fietspad: de missing link. Halle-Dorp is een zeer druk bereden weg. Dat bleek ook uit de mobiliteitsstudie. Op een gemiddelde werkdag zijn er 8000 voertuigbewegingen, waarvan liefst 12% vrachtverkeer.

Tom Sleeuwaert, fractieleider h-EERLIJK ZOERSEL: “Hoewel het studiebureau aangeeft dat een grondige en structurele herinrichting van Halle-Dorp op termijn noodzakelijk is, lijkt het bestuur hier niet van overtuigd. Zo verklaarde mobiliteitsschepen Marc de Cordt eerder reeds dat deze missing link in een zone 30 ligt en dat auto’s zich daar moeten aanpassen aan de zwakke weggebruikers. En ook de burgemeester wuifde ons voorstel voor een doorlopend fietspad op de gemeenteraad van juni weg met de boodschap dat een apart fietspad in een zone 30 niet hoeft en dat er dankzij de parallelle fietsverbindingen een alternatief komt.

Beiden gaan voorbij aan de realiteit. In een straat met 8000 voertuigbewegingen per dag is het absoluut onveilig voor fietsers, zelfs binnen een zone 30. Sinds de invoering van de permanente zone 30 wordt er immers niet minder snel gereden. Gemiddeld wordt in Vlaanderen 45 kilometer per uur gereden in een zone 30. Dat is in Halle-Dorp niet anders.

Jos Vekemans, voorzitter h-EERLIJK ZOERSEL: “We krijgen de indruk dat het bestuur excuses zoekt om deze missing link niet te moeten aanpakken. De parallelle fietsverbindingen zijn goed, maar vooral voor langere trajecten, om bv. veilig naar de Ploeg te fietsen. Voor korte verbindingen naar de handelaars in Halle-Dorp zijn fietsers nog steeds aangewezen op de drukke hoofdbaan.

Uit de plannen van de kerkomgeving waarvoor nu een openbaar onderzoek loopt, blijkt dat het bestuur op de enige plaats waar er een tweerichtingsfietspad kan komen langsparkeerplaatsen wil voorzien. Auto-fiets: 1-0.

En ook de bushalte komt volgens de plannen op de rijbaan te liggen (in plaats van dat de bushalte inspringt) vlak voor de AXA-bank.
Fietsers die de bus willen passeren, moeten dit doen via de weg omdat er geen apart fietspad komt. Ze moeten dit doen in een flauwe bocht waar de zichtbaarheid slecht is op het aankomend verkeer van Zandhoven. Auto-fiets: 2-0.

Het STOP-principe op z’n kop dus. En dus staat de fietser hier niet op 1.

Dit bestuur heeft vooropgesteld dat het de Zoerselaars de fiets wil laten gebruiken voor korte verplaatsingen. Dan moet het er ook naar handelen en het niet onveiliger maken voor fietsers. We vragen dus structurele oplossingen van het bestuur; geen bla bla, maar boem boem.”

Eén gedachte over “h-EERLIJK ZOERSEL zet doorlopend fietspad in Halle terug op de politieke agenda

  1. hulpdiensten die spijtig genoeg regelmatig via ons dorp naar de snelweg moeten zullen er ook hinder van ondervinden,en zoals nu regelmatig gebeurt,de Lindedreef is ook niet de aangewezen straat om de ziekenwagen langs te sturen,er liggen 4 verschrikkelijke vluchtheuvels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.