De Pier wordt een eenrichtingsstraat

Op de gemeenteraad van juni werd beslist om van De Pier in Halle een eenrichtingsstraat te maken. h-EERLIJK ZOERSEL kan zich vinden in deze keuze, maar vindt de gekozen rijrichting ongelukkig. Onze partij vreest dat er hierdoor problemen op andere plaatsen gaan ontstaan. Daarom hadden we voorgesteld om het agendapunt voorlopig in te trekken en enkele alternatieven te bekijken in het ruimere plaatje van de verkeerscirculatie van de wijk. De meerderheid wilde hier echter niet van weten.

In de mobiliteitsstudie die in Halle werd uitgevoerd in het najaar van 2017 en het voorjaar van 2018 werd bevestigd wat heel wat Hallenaren dagdagelijks ervaren: de doortocht doorheen de dorpskern van Halle is voor voetgangers en fietsers op verschillende plaatsen niet verkeersveilig.

Daarom werd in 2018 gestart met een werkgroep om een parallel traject te creëren ten noorden en ten zuiden van de doortocht, dat als alternatief kan dienen voor Halle-Dorp.

Raymond Van den Branden was als bestuurslid van h-EERLIJK ZOERSEL actief betrokken in deze werkgroep: “We hebben samen met geïnteresseerde burgers, verenigingen, politieke fracties, de lokale politie en de fietsersbond het volledige noordelijke en zuidelijke traject in kaart gebracht en punten ter verbetering geformuleerd. Om het noordelijke en het zuidelijke traject te verbinden, werd voorgesteld om van De Pier een eenrichtingsstraat te maken. Zo zou kruisend autoverkeer vermeden kunnen worden in deze smalle straat, en zouden fietsers wel nog in twee richtingen mogen rijden. Een voorstel waar we volledig achter kunnen staan.”

“Alleen is de gekozen rijrichting van de eenrichtingsstraat nogal ongelukkig,” vult bestuurslid Seppe Carlier aan. “Auto’s kunnen omwille van het eenrichtingsverkeer in het begin van de Sint-Martinusstraat al jaren niet meer richting Halle-Dorp rijden. En als de rijrichting wordt vastgelegd van Halle-Dorp naar de Sint-Martinusstraat, gaat dat ook niet meer kunnen via De Pier.

Auto’s die vanuit die wijk naar de hoofdbaan willen, moeten dus ofwel via de Lindedreef, ofwel via de Heideweg, waar het zicht op de baan niet erg goed is. Maar om via de Lindedreef of de Heideweg op de hoofdbaan te geraken, moeten chauffeurs een lange afstand over de parallelle noordelijke fietsverbinding rijden. Dat is dus niet ideaal.

Er is nog een derde weg om op de hoofdbaan te geraken, namelijk de Krimveldweg. Maar als je kijkt waar de Krimveldweg uitkomt op Halle-Dorp is ook die straat verre van ideaal. De Krimveldweg komt namelijk uit op enkele meters van de wegversmalling bij het binnenrijden van het dorp. Langs daar het verkeer van de wijk naar Halle-Dorp sturen, lijkt ons niet verstandig.”

Tom Sleeuwaert (fractieleider h-EERLIJK ZOERSEL): “Omdat het politiereglement pas in voege treedt wanneer de rioleringswerken aan de Sint-Martinusstraat zijn opgeleverd, vroegen we om de verkeersafwikkeling toch in een ruimer plaatje te bekijken dan alleen de rol van De Pier als verbinding tussen de noordelijke en de zuidelijke fietsroute. We vroegen om hierbij te bekijken of het omkeren van de rijrichting in de Pier een oplossing zou kunnen bieden. En ook het verplaatsen van de wegversmalling op Halle-Dorp iets meer richting de Ploeg, stelden we voor, zodat de Krimveldweg wél een alternatief zou kunnen vormen. De meerderheid wilde hier niet op ingaan.”

Eén gedachte over “De Pier wordt een eenrichtingsstraat

  1. houden zoals het is , waarom problemen zoeken en bezigheden . Verkeersvertragers , OK , maar laat de straten zoals het is . Lievekenshoek en Watermolen , laat deze dubbel verkeer , altijd geweest en geen problemen , tjonge toch .
    Wat is er verkeerd aan De Pier ? Laat toch .
    Beter wa tijd , werken en geld steken in rioleringen
    in onze straten , E. Vermeulenstraat onderhande .

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.