h-EERLIJK ZOERSEL vindt dat de verlichting ’s nachts slim moet blijven branden met LED-verlichting. Dit type verlichting is duurzamer en de verbruikskosten liggen een pak lager. Hiervoor moet zelfs de bestaande verlichting niet verwijderd worden, maar kunnen de verlichtingspalen, voor een beperkte kost, aangepast worden. Om lichtpollutie tegen te gaan, kan gewerkt worden met sensoren, waardoor de verlichting aanspringt wanneer een voorbijganger in de buurt van de verlichtingspalen komt.
Achtergrond:
Momenteel zijn de straten ’s nachts pikdonker wat het gevoel van onveiligheid niet enkel verhoogt, maar inbraken in de hand werkt. Niet alleen oudere inwoners durven zich ’s avonds niet op straat begeven, ook jongere mensen voelen zich niet gerust in onze donkere straten. Bovendien zijn fietsers en voetgangers in het donker nauwelijks zichtbaar en worden ze te laat opgemerkt door autobestuurders, wat hun veiligheid in gevaar brengt. Dat de openbare verlichting gedoofd wordt vanaf 23 uur werd door het bestuur aangekondigd als een duurzame maatregel, maar in realiteit was dit een pure besparingsmaatregel.
Klopt maar men zou ook eens kunnen beginnen met serieus op te treden tegen alle fietsers die vooral ‘s ochtends onverlicht naar school rijden. Ik wandel iedere ochtend met de hond, beiden versierd als een verlichte kerstboom. Onwaarschijnlijk wat je dan ziet… Of net niet ziet? Van een fietstocht hebben ze nog nooit gehoord. Betreft vooral jeugd van middelbare school maar toch ook kinderen van LO. Begrijp niet dat ouders daar niet beter op toezien.
En als je er dan een opmerking over maakt. Ho maar…
Dag Erik, zeer terechte opmerking. Het is een én-én-verhaal: fietsers en voetgangers moeten uiteraard ook zelf in het duister zorgen voor hun veiligheid met een goede fietsverlichting en/of fluo. Maar dat neemt niet weg dat door het doven van de straatverlichting het een stuk onveiliger is geworden. Slimme LED-verlichting kan de straten weer veiliger maken.