Heerlijk Zoersel wil striktere naleving charter werftransport in schoolomgevingen

Heerlijk Zoersel heeft op de gemeenteraadscommissie van dinsdag 26 maart voorgesteld om een tijdelijk politiereglement op te stellen voor grote bouwwerven in de buurt van scholen. Dat is nodig omdat het charter werftransport, dat zwaar verkeer wil weghouden uit schoolomgevingen bij de start en op het einde van een schooldag, onvoldoende wordt nageleefd, wat leidt tot gevaarlijke toestanden.

In de vorige legislatuur werd tijdens de gemeenteraad van 19 september 2017 op verzoek van Groen gevraagd om het Charter Werftransport goed te keuren. De bedoeling van het charter is om gemeenten te helpen om het werfverkeer in schoolomgevingen in goede banen te leiden. Het houdt o.a. in dat er in de buurt van scholen geen werftransport toegelaten is bij de begin- en einduren van de school.

De toenmalige meerderheid vond de idee van een charter goed, maar wilde een aangepaste versie maken die meer op maat van Zoersel is. Drie maanden later, op de gemeenteraad van december 2017, werd dit aangepaste charter unaniem goedgekeurd, met felicitaties van Marc de Cordt, die toen nog in de oppositie zat.

Charter wordt niet nageleefd

Ook al staat er in de omgevingsvergunning bij bouwprojecten dat het charter moet worden nageleefd, in de praktijk komt daar maar weinig van in huis. De voorbije jaren kreeg Heerlijk Zoersel tientallen meldingen hierover van ongeruste ouders die ons foto’s en filmpjes bezorgden van manoeuvrerende vrachtwagens in de schoolomgeving bij aanvang en op het einde van de schooldag.

Luc Joris, voorzitter Heerlijk Zoersel: “Iedere keer hebben we deze onmiddellijk doorgegeven aan de betrokken aannemers en aan de mobiliteitsschepen. Hierop werden er bv. aan de werf van DCA naast de kerk van Sint-Antonius borden geplaatst voor aankomende vrachtwagens. Dit zorgde tijdelijk voor een verbetering. Maar na een tijd kwamen er opnieuw klachten.”

Iedereen is op de hoogte en erkent het probleem, maar er wordt niet opgetreden

Luc Joris: “Op dinsdag 12 maart om 8.38 uur was het weer prijs. In de periode dat de kinderen toekomen aan de kleuterschool vond een vrachtwagen die moest leveren op de werf het nodig om het verbod te negeren en alles en iedereen te hinderen. Wat zorgde voor een zeer onveilige situatie. Een week eerder gebeurde net hetzelfde. Ik heb dit opnieuw gemeld aan de projectverantwoordelijke bij DCA en aan Marc de Cordt, die ondertussen zelf schepen voor mobiliteit is. Opnieuw kreeg ik het antwoord dat de (onder)aannemer duidelijke richtlijnen heeft gekregen en dat die er opnieuw op aangesproken zou worden. Toen ik de mobiliteitsschepen aanmaande om ook eens werk te maken van sanctionering bij overtredingen, gaf hij aan dat dat moeilijk lag.”

“Charter werftransport is vrijblijvend engagement vanuit de sector”

Maandagavond ging Luc Joris in gesprek met de mobiliteitsschepen over de problematiek. De Cordt gaf aan dat het charter een ‘vrijblijvend engagement vanuit de sector’ is en dat sanctionering daarom moeilijk is.

Een dag later vond een gemeenteraadscommissie plaats waar de korpschef van de politiezone het jaarverslag van 2023 kwam toelichten. Tom Sleeuwaert, fractieleider van Heerlijk Zoersel herhaalde er de oproep van Luc Joris: “We stellen ondanks het charter vast dat er verschillende cowboys zijn die keer op keer vierkant hun voeten vegen aan de eerder gemaakte afspraken en het nodig vinden om achteruit te rijden op de parking achter de kerk in de buurt van het Antoontje op het moment dat de school begint of eindigt. Daar gaat op een bepaald moment eens iets grondig mislopen. Het is schandalig dat daar niks rond gebeurt. Ik begrijp dat het niet makkelijk is om hier tegen op te treden, louter op basis van het charter, maar wat kunnen we dan wel doen om die overtreders eindelijk eens voor hun verantwoordelijkheid te stellen?”

Geen woorden, maar daden

Vanuit de meerderheid werd herhaald dat het niet mogelijk is om op te treden op basis van het charter alleen.

Daarom stelde Heerlijk Zoersel op de gemeenteraadscommissie voor om voor dit soort grote werven een tijdelijk politiereglement op te maken, zoals dat bv. ook gebeurt wanneer er omwille van werken tijdelijk een omleiding wordt georganiseerd.

Tom Sleeuwaert: “Het is een voorstel dat Luc Joris al enkele jaren geleden heeft gedaan aan de mobiliteitsschepen, maar waar nooit werk van werd gemaakt. Nochtans creëert een tijdelijk politiereglement, dat door het schepencollege eenvoudig kan worden opgemaakt, wél een sluitend juridisch kader waaraan de (onder)aannemers zich moeten houden. Ik stelde ook voor om de mobiele camera, waar de gemeente Zoersel over beschikt, in te zetten om vaststellingen te doen. Er zijn dus oplossingen om de richtlijnen te laten naleven, zelfs met sancties, alleen moeten ze wel dringend in de praktijk gebracht worden. Geen woorden dus, maar daden.”

De mobiliteitsschepen beloofde om ons voorstel voor te leggen aan de provincie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.