LED-verlichting meer en flexibel laten branden

We zorgen voor veiligere straten en pleinen door gericht het brandregime van de openbare verlichting aan te passen.

  • Meer straatlantaarns (gedimd) laten branden, ook na 23 uur. Hierbij geven we prioriteit aan fietsverbindingen.
  • Proeftrajecten opzetten met sensoren, zodat de straatverlichting niet permanent hoeft te branden op elke plaats, bv. op plaatsen waar buurtbabbels georganiseerd worden.
  • Op pleinen en in de omgeving van verenigingslokalen en -terreinen de openbare verlichting flexibel instellen, zodat bij activiteiten de verlichting eenvoudig langer kan blijven branden.

Waarom?

In 2019 werd de openbare straatverlichting in Zoersel volledig overgedragen aan Fluvius die sindsdien de straatverlichting in heel wat straten heeft omgeschakeld naar LED-technologie. De straten waar nog geen verledding gebeurde, komen de volgende jaren aan bod.

Dat de verledding financieel gunstiger is voor de gemeente staat als een paal boven water. Het wordt echter ook tijd dat we de andere voordelen van deze verledding gaan benutten. Zo kunnen nu veel gemakkelijker flexibele brandregimes worden ingezet omdat letterlijk elke paal apart aangestuurd kan worden.

Zoerselaars gaven in onze wijkbevraging ook aan dat de gebrekkige verlichting voor onveilige situaties zorgt en een groter onveiligheidsgevoel creƫert.

Voorbeelden uit de wijken

  • In de wijk Risschot zijn verschillende straten pikdonker en wordt gevraagd om de kruispunten beter te verlichten.
  • De veilige fietsverbinding(en) tussen Sint-Antonius en Halle slim verlichten wanneer het donker is, bv. door gebruik van sensoren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.