Op de gemeenteraad van april agendeerde CD&V een voorstel om tijdens het weekend de bestaande straatverlichting in de gemeente opnieuw aan te steken in afwachting van een versnelde ‘verledding’ van de straatverlichting. Omdat het gemeentebestuur hier weinig voor voelde, probeerde h-EERLIJK ZOERSEL via een amendement een meerderheid te vinden om op z’n minst de fietsverbindingen tussen de dorpskernen tijdens de weekendnachten te verlichten. Maar ook dat voorstel werd door de meerderheid van N-VA, Groen en Open VLD weggestemd.
h-EERLIJK ZOERSEL had van duurzame, slimme straatverlichting een belangrijk verkiezingsthema gemaakt, om verschillende redenen: voor de veiligheid en het veiligheidsgevoel van de weggebruikers, voor het klimaat en voor de gemeentelijke financiën.
We waren dan ook zeer verheugd te lezen in de beleidsintenties dat het nieuwe bestuur werk wil maken van een versnelde overschakeling van het openbare lichtnet op LED-verlichting.
Jos Vekemans (voorzitter h-EERLIJK ZOERSEL): “We weten dat de ambitie om versneld het openbaar lichtnet te verledden een werk van vele jaren zal zijn. En dan is het belangrijk dat hierin de juiste prioriteiten worden gesteld. Voor onze fractie is het cruciaal dat naast de verledding van heraangelegde straten in eerste instantie wordt ingezet op de verbindingswegen tussen de verschillende deelgemeenten en locaties waar evenementen doorgaan. Een focus die ook de jeugdraad heeft gelegd in zijn advies aan het bestuur.”
Het voorstel van de CD&V-fractie om in afwachting van de verledding van de straatverlichting in de weekends de straatverlichting opnieuw te laten branden na 23 uur, werd onmiddellijk van tafel geveegd door de meerderheid.
Omdat het voorstel van CD&V weggestemd werd, stelde h-EERLIJK ZOERSEL een amendement voor om dan op z’n minst de fietsverbindingswegen tussen de verschillende deelgemeenten in de weekendnachten beter te verlichten.
Fractieleider Tom Sleeuwaert (h-EERLIJK ZOERSEL): “Op dit moment is het bv. pikdonker in het Kikkerpadje wat op de veilige fietsverbinding ligt die de gemeente heeft uitgepijld tussen Sint-Antonius en Halle. We zien dat fietsers nu vaak de onveilige Kwadestraat gebruiken omdat die wel verlicht is. De kost van het laten branden van een aantal extra lichtpalen op deze fietsverbindingen is gering en het verhoogt de veiligheid en het veiligheidsgevoel aanzienlijk voor de fietsers.
Tot onze verbazing werd ons amendement gewoon weggestemd door de meerderheid, zonder dat hier een woord toelichting bij werd gegeven.
Nochtans staat in de beleidsintenties van het nieuwe bestuur dat het versneld werk wil maken van het verledden van de straatverlichting en dat er ‘hierbij speciale aandacht gaat naar de verbindingen tussen de deelgemeenten in het weekend voor de Zoerselse jongeren.’ Blijkbaar zijn de beleidsintenties ook effectief maar ‘intenties’, want als we een constructief voorstel doen dat volledig in lijn ligt van deze beleidsintenties, wordt het gewoon van tafel geveegd.
We willen Marc de Cordt, mobiliteitsschepen voor Groen, daarom oproepen om woorden ook effectief om te zetten in daden. Of om het met de uitspraak van een vroegere Groen-minister te zeggen: ‘Beste Marc, de Zoerselse fietsers willen geen bla bla, wel boem boem!’”
Beste Jos
het is zoals het spreekwoord veel geblaat en weinig wol .
Ik stuur U een mail die ik heb gericht had gericht aan
Bart Van Santvliet betreft mijn visie voor Halle Dorp fiets vriendelijk te maken , fiets oversteken Brakenberg en de bloembakken op de Heideweg te draaien in de rijrichting v d baan , zodat de fietsers op een veilige manier kunnen rechts naast de bloembakken kunnen door fietsen
mvg Gaston Dyckmans