Het schepencollege wil een knip realiseren in de Antwerpsedreef. h-EERLIJK ZOERSEL vreest dat daardoor het probleem gewoon verplaatst zal worden naar andere straten en vraagt de meerderheidspartijen daarom om voorlopig geen maatregelen door te voeren, maar werk te maken van een volwaardig wijkcirculatieplan. Dat moet niet alleen ontstaan vanuit de input en de medewerking van de bewoners van alle betrokken straten. Het moet ook er ook voor zorgen dat de verkeersafwikkeling in de Antwerpsedreef en al haar zijstraten vlot en veilig kan verlopen.
Na de eerdere afsluiting van de Ten Halvelaan, de Rubenslaan, de Manderleylaan en de Hendrik Consciencelaan wil het schepencollege een knip voorzien op de Antwerpsedreef tussen de Gagelhoflaan en de Hendrik Consciencelaan. Hiermee wil het college het sluipverkeer in het achterste deel van de straat en de aanpalende straten verminderen. De ingreep komt er, volgens de gemeentelijke communicatie, naar aanleiding van klachten van buurtbewoners. Een meerderheid van deze buurtbewoners heeft zijn voorkeur uitgedrukt voor het plaatsen van paaltjes.
Jos Vekemans (voorzitter h-EERLIJK ZOERSEL): “Zeer begrijpelijk, uiteraard als je daar woont. Iedereen wenst een veilige woonomgeving met liefst zo weinig mogelijk auto’s. Toch roept deze beslissing heel wat vragen en bezorgdheden op. Zo werden alleen de bewoners van het achterste stuk van de Antwerpsedreef, de Gagelhoflaan, de Hallebaan, Goudveld en Schriekbos betrokken in deze beslissing, terwijl de impact van deze maatregel de inwoners van veel meer zijstraten van de Antwerpsedreef treft.”
Daniël Talpe (ondervoorzitter van h-EERLIJK ZOERSEL): “Door het plaatsen van die modale filter worden immers heel wat straten afgesneden richting Zoerseldorp: de Hoekstraat, Het Moer, de Sinjorendreef, de Hendrik Consciencelaan, enz. Wie vanuit deze straten richting Zoerseldorp wil, zal een behoorlijke omweg moeten maken die kan oplopen tot bijna 2 km per rit of 4 km per dag. 1000 extra kilometers per jaar lijkt ons niet in lijn met de gemeentelijke klimaatambities.”
Frederika Houwelijckx (raadslid voor h-EERLIJK ZOERSEL in het BCSD): “Ik vrees ook dat het een stuk gevaarlijker zal worden aan het begin van de Antwerpsedreef als deze knip er komt. De hoek tussen de Antwerpsedreef en de Sint-Antoniusbaan is heel scherp, zo’n 45 graden. Op die hoek is het nu al redelijk druk, onder meer door de drukbezochte apotheek. Als al het verkeer dat de wijk in of uit rijdt via dat kruispunt zal moeten, zal de verkeersdrukte daar toenemen, op een plek waar ook een oversteekplaats is. Bovendien wordt de Antwerpsedreef door heel wat (jonge) fietsers gebruikt.”
Vekemans: “In het mobiliteitsplan dat net werd goedgekeurd op de gemeenteraad staat dat er werk gemaakt zal worden van zogenaamde ‘wijkcirculatieplannen’. Vrij vertaald: er wordt niet straat per straat gedacht, maar op niveau van een volledige wijk. Anders gaat een maatregel die wordt genomen in één straat, gewoon het probleem verplaatsen naar straten in de buurt. Dat is echter wat er hier nu gebeurt. Als er telkens maatregelen worden doorgevoerd in één of slechts enkele straten, zonder het globale plaatje helder te hebben, gaan de problemen zich voortdurend verplaatsen. Eerst worden een aantal straten afgesloten (van de Ten Halvelaan tot de Hendrik Consciencelaan), dan wordt vastgesteld dat er mede hierdoor meer verkeer in de Gagelhoflaan en andere zijstraten komt, waardoor er nu het voorstel voor een knip op de Antwerpsedreef komt en wanneer deze er zal komen, zal het probleem zich weer verplaatsen naar andere straten die mogelijk nog slechter uitgerust zijn voor het toegenomen verkeer.”
h-EERLIJK ZOERSEL vraagt de meerderheidspartijen N-VA, Groen en Open VLD daarom om voorlopig af te zien van een eventuele knip van de Antwerpsedreef en een bredere bevraging te doen. Als de volledige Antwerpsedreef en alle zijstraten bevraagd en actief betrokken worden, gaat er mogelijk een heel andere oplossing uit de bus komen, die een veel groter draagvlak heeft. Hierdoor kan een wijkcirculatieplan opgemaakt en gerealiseerd worden dat structurele oplossingen biedt.
Beste wij wonen in de Paul Edwinlaan en gaan door deze knip behoorlijk wat km om moeten rijden richting Zoersel. Wat ik nog erger vind is wanneer er ergens in de buurt iets gebeurt en het gaat dan eens zijn dat elke seconde telt, en dat stomme paaltje maakt het verschil, voor wie zijn rekening gaat dat zijn?
Zeer terechte bezorgdheid, Marc!
Beste, indien er een knip plaatst wordt tussen de Hoekstraat en de H. Consciencelaan en alle zijstraten terug open gemaakt worden lijkt mij het probleem van de H. Consciencelaan opgelost en kan er toch een spreiding zijn van het verkeer zonder dat alles over de Antwerpsedreef en de Hallebaan moet. Door het afsluiten van de zijstraten is er een probleem voor vrachtwagens en huisvuilophaling. Deze moeten al die straten achterwaarts bedienen. Ik zag onlangs een vrachtwagen achteruit uit de Ten Halvelaan de Sint Antoniusbaan oprijden. Al het verkeer wordt nu al geclusterd aan de apotheek wat sowieso al een gevaarlijke plaats is. De knip zal dit nog versterken. Vrachtwagens zullen blokje rond moeten rijden door de zijstraten zoals Hoekstraat, Moer, Jacobslaan, Van der Graesenlaan, Sinjorendreef. Er is geen enkele manier om anders de Antwerpsedreef te verlaten als er leveringen zijn. Verkeer bestemd voor de H. Consciencelaan zal zowel heen als terug de Antwerpsedreef moeten belasten aangezien de H. Consciencelaan is afgesloten ter hoogte van de Sint Antoniusbaan.