Schepen voor mobiliteit steekt de kop in het zand nu de Kwadestraat afgesloten wordt

Omwille van rioleringswerken in de Wandelweg en de Heidehoeven wordt de Kwadestraat vanaf maandag volledig afgesloten tot al zeker eind 2024. Al het verkeer wordt verondersteld via de Kapellei en de Eikenlaan te rijden, terwijl ook daar nu reeds geregeld ellenlange files staan.
Hoewel de werkzaamheden al jarenlang gepland zijn, gaf de schepen voor mobiliteit Marc de Cordt (Groen) toe dat er geen plan B is wanneer het verkeer potdicht komt te zitten. Heerlijk Zoersel roept de schepen op de nodige maatregelen te treffen zodat het verkeer op een veilige manier gespreid kan worden.

Reeds vele jaren staan de rioleringswerken in de Wandelweg en de Heidehoeven op de planning. Dat er tijdens de werken niet via deze straten gereden kan worden, was ook al jaren duidelijk. Toch is er al die jaren geen werk gemaakt van een circulatieplan tijdens de werken. En dat is een bewuste keuze van de schepen voor mobiliteit.

Marc de Cordt wil definitieve knip Kwadestraat, ook na de werken

Tom Sleeuwaert, fractieleider Heerlijk Zoersel: “We riepen de voorbije jaren al talloze keren op om eerst een visie te ontwikkelen over de globale verkeersafwikkeling in de wijk en dan pas de Wandelweg en de Heidehoeven opnieuw aan te leggen. Blijft de Kwadestraat in de toekomst open voor verkeer tussen de dorpskernen van Sint-Antonius en Halle of niet?

Als het van de mobiliteitsschepen Marc de Cordt afhangt, wordt de Kwadestraat definitief geknipt, ook wanneer de rioleringswerken achter de rug zijn. De voorbije jaren ontweek hij daarom de terechte opmerkingen en voorstellen die we formuleerden.

Hij kwam niet verder dan te zeggen dat hij benieuwd was hoe het verkeer zich zou verplaatsen tijdens de werken.”

Meerderheid van de bevolking is tegen een definitieve knip

Luc Joris, voorzitter Heerlijk Zoersel: “In De Grote Wijkbevraging die we deze zomer georganiseerd hebben, hebben we in de twee wijken die liggen tussen de hoofdbaan van Halle en de hoofdbaan van Sint-Antonius gevraagd hoe de bewoners het zien.

Vinden ze dat auto’s in de toekomst binnendoor moeten kunnen blijven rijden (in beide richtingen) of niet?

10% van de inwoners van de Bloemenwijk had geen uitgesproken mening. 14% vond dat dit in de toekomst niet meer mogelijk moet zijn, terwijl 76% (!) deze weg absoluut open wil houden in beide richtingen. In de wijk net ten noorden van de hoofdbaan van Halle, was de mening nog meer uitgesproken. Daar was liefst 81% voorstander van het open houden van deze verbinding in beide richtingen. 2% heeft zich daar onthouden, 17% was tegen.

Er is dus duidelijk geen draagvlak bij de bevolking. En we begrijpen die bewoners. Wanneer je deze weg knipt (in een of in twee richtingen) sluit je Halle eigenlijk af van Sint-Antonius. Goed wetende dat er heel wat kinderen in de Bloemenwijk hobby’s hebben in Halle of Zandhoven, en dat velen van hen ook naar school gaan in Halle. Voor ons is het dus duidelijk dat die binnendoor ook in de toekomst open moet blijven, in beide richtingen.”

“Er is geen plan B”

Marc de Cordt erkende dat het kruispunt van de Eikenlaan en de Kapellei nu al geregeld volledig dicht staat en dat er veel meer verkeer via dat kruispunt gestuurd zou worden tijdens de rioleringswerken. Toch is er niet gewerkt aan een Plan B dat veilige alternatieven voorziet in de periode van de werken.

Luc Joris: “Het valt te verwachten dat wanneer het kruispunt helemaal dichtslibt, chauffeurs een andere route zullen proberen te nemen, bv. het traject Baron de Borrekenslaan, Marterdreef, Dennenlaan, maar ook verder via Hofeinde en de Liersebaan. Veel van deze straten zijn hier niet voor ingericht, wat daar dus ongetwijfeld voor problemen gaat zorgen.”

“Maak dan een plan B!”

Heerlijk Zoersel roept de mobiliteitsschepen daarom op een plan B te ontwikkelen dat veilige alternatieven creëert.

Tom Sleeuwaert: “Zo is het mogelijk om tijdens de werken een aantal lussen te creëren zodat niet al het verkeer in twee richtingen langs dezelfde smalle straten moet rijden. Er kan ook bekeken worden of de tractorsluis niet tijdelijk verwijderd of verplaatst kan worden (naar de andere kant van de kruising met de Kleine Medelaar), zodat de Medelaar alvast in één richting wel nog gebruikt kan worden.”

Eén gedachte over “Schepen voor mobiliteit steekt de kop in het zand nu de Kwadestraat afgesloten wordt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.