Veiligere wegen en betere fietsvoorzieningen

Wegsignalisatie verbeteren en de zichtbaarheid verhogen

We zorgen ervoor dat de snelheidslimiet en de ‘leesbaarheid’ van wegen, fiets- en voetpaden steeds duidelijk is voor weggebruikers.

  • Waar nodig extra aanduidingen aanbrengen op de rijbaan om weggebruikers te sensibiliseren, bv. vignet ‘30’ op de rijbaan na kruispunten in een zone 30.
  • Op langere trajecten en bij de overgang van de ene snelheidszone naar een andere kunnen smileybordjes ingezet worden om bestuurders te sensibiliseren.
  • Waar nodig oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers beter aangeven, bv. met wegsignalisatie, waarschuwingsborden met sensoren, LED-lichtjes op de weg.
  • Wegversmallingen meer uniform maken in onze gemeente. Zo zijn de recent aangelegde slalom-parcoursen in de Watermolen en Liefkenshoek gevaarlijk voor zwakke weggebruikers en blijken de voorrangsregels er onvoldoende duidelijk. Onze voorkeur gaat uit naar versmallingen van het type dat voorheen gebruikt werd in de Wandelweg, met duidelijke signalisatie van de voorrangsregels.
  • Op fietspaden duidelijk met fietssymbolen aangeven of het een een- of tweerichtingsfietspad is. Ook waar een fietspad overgaat/aansluit op een voetpad moet dit duidelijk aangegeven worden.
  • Op langere trajecten waar geen fietspad aanwezig is, bekijken of het aanbrengen van fietssuggestiestroken (zoals in de Medelaar, Jukschot, Antwerpsedreef, Victorielaan) wenselijk/mogelijk is. Deze stroken wijzen automobilisten expliciet op de zone die fietsers nodig hebben en creëren ook een optisch effect waardoor de weg smaller lijkt en minder uitnodigt om snel te rijden.
  • We zetten sterk in op het verbeteren van de zichtbaarheid op kruispunten, in gevaarlijke bochten en aan oversteekplaatsen. Te hoge hagen, struiken en andere elementen die het zicht op aankomend verkeer hinderen, moeten aangepakt worden volgens de richtlijnen van het politiereglement. Deze richtlijnen bestaan al jaren, maar worden niet overal nageleefd. GAS-ambtenaren kunnen ingeschakeld worden om de vaststellingen te doen wanneer klachten worden ingeseind bij de gemeente.
  • Waar nodig een parkeerverbod invoeren op plaatsen die nu het zicht hinderen op aankomend verkeer.
  • Aan risicovolle kruispunten het kruispunt aankondigen met een vignet op de rijbaan. Op gevaarlijke kruispunten de rijweg een kleur geven die zowel overdag als ’s avonds opvalt.
  • Niet reglementair aangelegde verkeersdrempels en -plateaus (die te hoog zijn of een te steile helling hebben) moeten worden aangepast aan de wettelijke normen. Dit gebeurt in het kader van de herinrichting van straten (bv. naar aanleiding van rioleringswerken) én op basis van een prioriteitenlijst die bij de start van de legislatuur wordt opgemaakt.

Waarom?

In De Grote Wijkbevraging kregen we zeer veel locaties door van Zoerselaars waar de wegsignalisatie te wensen overlaat: vaak is ze onduidelijk, soms ontbreekt ze. Ook de slechte zichtbaarheid, vooral op kruispunten was een veel voorkomende bezorgdheid van onze inwoners.

Voorbeelden uit de wijken

  • Jukschot: aan de kruispunten op de weg de aanduiding ‘voorrang van rechts’ plaatsen. Omdat Jukschot een lange, rechte weg is, gaan weggebruikers er namelijk soms van uit dat het een voorrangsweg is.
  • Zoerselsteenweg:
    • de zichtbaarheid op aankomend (fiets)verkeer verbeteren aan de Colruyt door parkeren vlak naast de in/uitrit niet meer mogelijk te maken en het fietspad een rode kleur te geven (met aanduiding fietsverkeer in twee richtingen).
    • De oversteekplaats voor zwakke weggebruikers naar de Victorielaan beter zichtbaar maken.
  • Victorielaan en Karel Uytroevenlaan: de wegsignalisatie verbeteren:
    • aanduiding zone 30 na elke kruising
    • herhalen eenrichtingsverkeer bij/na elke kruising
    • zowel langs de kant van de Handelslei als langs de kant van de Zoerselsteenweg/Sint-Antoniusbaan het fietspad een felrode kleur geven om auto’s te wijzen op de aankomende fietsers.
    • de veiligheid voor zwakke weggebruikers in de Karel Uytroevenlaan verhogen met fietssuggestiestroken
  • In de wijk Risschot worden verschillende kruispunten als gevaarlijk ervaren, vooral op Risschotlei, Platanenlaan, Sparrenlaan, Populierenlaan en Epicialaan. Waar het kan de zichtbaarheid op de kruispunten verbeteren door hagen en struiken te snoeien en grotere verkeersborden te plaatsen. Waar nodig kruispunten bijkomend een opvallende kleur geven om weggebruikers te wijzen op het gevaar.
  • Sint-Antoniusbaan:
    • de bebouwde kom uitbreiden tot aan het kruispunt met de Antwerpsedreef en zorgen voor een veiligere oversteekplaats aan de Antwerpsedreef.
    • de zichtbaarheid op de Sint-Antoniusbaan verbeteren voor het verkeer dat komt uit de zijstraten: Schriekbos, Gagelhoflaan, Hendrik Consciencelaan,  Antwerpsedreef, Sporkenlaan. Enerzijds door bermen, hoge hagen en struiken te snoeien, maar ook door het parkeren tussen de laanbomen te beperken ter hoogte van de kruispunten, bv. aan de uitrit van de Sporkenlaan net achter de flauwe bocht van de Sint-Antoniusbaan.
    • in de zijstraten waar dat zinvol is een slim waarschuwingsbord ‘opgelet voor de fietsers’ plaatsen dat knippert wanneer er fietsers naderen, ter hoogte van de Antwerpsedreef, de Hallebaan en Schriekbos.
  • Extra aanduidingen van de snelheidslimiet op de rijbaan aanbrengen om weggebruikers te sensibiliseren, bv. op Westmallebaan, Voorne, Geleg
  • Een veilige oversteekplaats voorzien aan:
    • Westmallebaan: de bushalte Meerheide.
    • Voorne: aan de Monnikendreef.
  • De zichtbaarheid verbeteren op het kruispunt door hagen en struiken te snoeien en verkeersborden te plaatsen:
    • kruispunten van de Hoge Dreef met de Heidehoeven, de Lijsterbeslaan en de Elzenlaan
    • kruispunt van de Gestelsebaan met de Zonnebloemlaan kruispunt van de Medelaar met de Heidehoeven/Zoerselhoek.
    • kruispunt van de Medelaar met de Gestelsebaan.
  • Fietssuggestiestroken aanbrengen aan weerszijden van de weg over het volledige traject zoals in de Medelaar:
    • Hoge Dreef
    • Liefkenshoek
    • Heideweg
  • Driesheide:
    • een smileybordje plaatsen bij het begin van de bebouwde kom.
    • de zichtbaarheid vanuit de Heideweg op het verkeer van de Driesheide verbeteren ter hoogte van Bloem Bloem.
  • Extra aanduidingen van de snelheidslimiet aanbrengen op de rijbaan om weggebruikers te sensibiliseren, bv. Halle-Dorp, Driesheide, Liefkenshoek

Investeren in meer en betere fietsvoorzieningen

We investeren in meer en betere fietsvoorzieningen:

  • Onveilige fietspaden herstellen of waar nodig heraanleggen.
  • Waar zinvol extra veilige fietsenstallingen creëren.
  • Bestaande fietsenstallingen opwaarderen met verlichting (evt. met timers of sensoren), veiligere bevestigingsmogelijkheden, oplaadpunten voor elektrische fietsen.
  • Fietsoversteekplaatsen voorzien van kleine LED-lichtjes op de weg die automobilisten wijzen op de oversteek.
  • Veilige fietsverbindingen duidelijker aangeven op en naast de weg. Deze veilige fietsverbindingen op geregelde tijdstippen promoten via de gemeentelijke kanalen, de scholen en de verenigingen.

Waarom?

Fietsen zit in de lift, zeker door het steeds groter wordende aandeel van elektrische fietsen. Maar dan moet de fietsinfrastructuur ook veilig en degelijk zijn, en aangepast zijn aan de elektrificatie.

Voorbeelden uit de wijken

  • Het Gaby Schulpadje op een duurzame manier verharden. Bij regenweer staan er nu veel plassen en bij droog weer ligt de grind los waardoor het onveilig is om te fietsen.
  • Kapellei: een veilige en overdekte fietsenstalling voorzien ter hoogte van de Toverfluit/Verona II.
  • De veilige fietsverbinding(en) tussen Halle en  Sint-Antonius duidelijker aangeven op en naast de weg.
  • Het Kikkerpadje verharden en verbreden. Deze trage weg ligt immers op de fietsverbinding tussen Halle en Sint-Antonius, maar is vaak in slechte staat door spoorvorming, putten, enz.
  • Achterstraat:
    • de mogelijkheid onderzoeken om het vrijliggende fietspad tussen het kapelletje en Beuk & Noot door te trekken richting Hoge Dreef.
    • het fietsverkeer van Beuk & Noot dat richting het kapelletje rijdt reeds laten voorsorteren op het schoolterrein, zodat zij niet via het drukke kruispunt Ter Beuken/Achterstraat moeten passeren.
  • Gestelsebaan: de fietsverbinding tussen de Violetlaan en Ter Beuken (het straatje naast Beuk & Noot) verbeteren. Dit maakt immers deel uit van de veilige fietsverbinding tussen Sint-Antonius en Halle. Waar fietsers de Gestelsebaan opkomen moet dit beter aangegeven worden, zowel voor fietsers als voor automobilisten. Fietsstroken op de weg voorzien, mocht het niet mogelijk zijn om het fietspad op de Gestelsebaan door te trekken.
  • Medelaar: het dubbelrichtingsfietspad tussen het rondpunt en de Gestelsebaan doortrekken tot aan de Heidehoeven.
  • Het fietspad van de Lindedreef verbeteren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.