Zoals verwacht heeft door de knip van de Kwadestraat het verkeer zich verplaatst naar de Bloemenwijk en de wijk Hallehof. Ondanks de enorme toename van het verkeer in de kleine straatjes en de kapotgereden bermen ziet mobiliteitsschepen Marc de Cordt het probleem niet in. Hij weigert werk te maken van een plan B om te komen tot een vlotte, gecontroleerde en veilige verkeersafwikkeling naar aanleiding van de rioleringswerken in de Wandelweg.
Nog voor de rioleringswerken in de Wandelweg begonnen, vroeg Heerlijk Zoersel op de gemeenteraad van april of er iets bestaat als een plan B om een vlotte en veilige doorgang te garanderen tussen Halle en Sint-Antonius. We vreesden dat door de knip van de Kwadestraat en het moeizame verkeer aan het kruispunt Eikenlaan-Kapellei (aan de Ploeg) het verkeer zich zou verplaatsen naar andere straten die hier niet geschikt voor zijn. Dat plan B was er volgens de schepen voor mobiliteit niet.
Kleine straatjes krijgen 2,5 keer meer verkeer te slikken
Tom Sleeuwaert, fractieleider Heerlijk Zoersel: “Het was een profetische voorspelling die we deden op de gemeenteraad van april, want we zien een enorme toename van het verkeer in de wijken Hallehof en Bloemenwijk.
Zoals te verwachten was, gaan mensen alternatieven zoeken, zeker wanneer het verkeer vastloopt aan het kruispunt van de Eikenlaan. Als je gaat kijken naar de bermen in bv. de Dennenlaan en de Marterdreef, dan zie je hoe het verkeer zich verplaatst. Ze zijn er op verschillende plaatsen kapot gereden. En niet alleen de kapotgereden bermen tonen dit aan. Als je kijkt naar de verkeerstellingen voor en tijdens de werken, dan zie je dat er voor de werken zijn gestart op weekbasis 5486 verkeersbewegingen waren in de Marterdreef door auto’s, bestelwagens en vrachtwagens en tijdens de werken 13.280. Wat ook opvalt, is de enorme toename van vrachtwagens die via die weg rijdt: van 287 verkeersbewegingen door vrachtwagens naar 828. Heel bijzonder trouwens voor een straatje waar een tonnagebeperking van toepassing is. Meer controle is daar dus absoluut nodig.”
Mobiliteitsschepen: “We gaan het probleem oplossen als het zich stelt”
Ondanks deze feitelijke vaststellingen, ziet mobiliteitsschepen Marc de Cordt (Groen) geen probleem. Volgens hem valt de verwachte extra overlast aan het kruispunt van de Eikenlaan nog mee en zijn er geen klachten vanuit de wijken die nu ineens veel meer verkeer te slikken krijgen.
Op onze vraag om tegen de gemeenteraad van juni werk te maken van een plan B, wil De Cordt niet ingaan. Hij wil het probleem pas oplossen als het echt niet anders kan.
“Onbegrijpelijk,” zegt Tom Sleeuwaert, “want door niets te doen en het verkeer zomaar zijn weg te laten zoeken, worden er veel meer kilometers afgelegd via wegen die daar niet voor uitgerust zijn. Chauffeurs passeren in die trajecten ook bijzonder veel kruispunten, wat zorgt voor meer risico’s op conflicten. Zeker in de donkere herfstmaanden gaat dit voor problemen zorgen, vrezen we. Het is jammer genoeg het zoveelste voorbeeld van het trial-and-error-beleid van deze mobiliteitsschepen.”